Нерубайська громада
Одеська область, Одеський район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

БЛЕКАУТИ ТА ПОВІТРЯНІ ТРИВОГИ: 17 ЗАПИТАНЬ ПРО НАВЧАННЯ ПО-НОВОМУ

Дата: 06.02.2023 11:58
Кількість переглядів: 414

Аварійні вимкнення світла та повітряні тривоги — те, що застає нас зненацька. Найкращий спосіб не розгубитися та хоч якось планувати життя — спиратися на правила та алгоритми для кожного варіанта ситуації.

1. Що робити, якщо повітряну тривогу оголосили до початку занять?

Варіант може бути лише один: йти до укриття поблизу дому (у крайньому разі скористатися правилом двох стін). Вести чи відправляти до школи дітей у такій ситуації — ризик для життя. Навіть якщо можна швидко добігти до закладу освіти, вчителів там може не бути. Адже вони також не повинні діставатися до школи під час повітряної тривоги, а ймовірно підуть в укриття поблизу своїх домівок.

 

Навряд чи хтось з учителів незаконно вимагатиме ігнорувати небезпеку. Поки що, судячи із соцмереж, проблеми виникають лише з окремими батьками, які прямують на роботу, попри повітряну тривогу, та намагаються привести до класів дітей. До слова, цим ще й привчають синів і доньок не дбати про безпеку.

 

2. Коли мають розпочатися уроки після відбою тривоги?

А ось цей момент спричиняє значно більше непорозумінь у спілкуванні батьків, школярів та вчителів. Чимало родин вважають, що у школах все одно чекатимуть дитину на перший урок, якщо повітряна тривога завершиться до початку занять. А за запізнення чи неявку сваритимуть. І якщо школа далеко від будинку, це створює невизначеність.

 

Розглянемо приклад. Перший урок починається о 09:00. Шлях до школи в школяра займає зазвичай годину на міському транспорті та ще пішки. Повітряна тривога тривала із самого ранку до 08:30. Що робити? Адже є учні, які дістануться швидше.

 

Є школи, які відновлюють заняття, щойно більшість дітей прийде до класу. Що тоді робити батькам? Викликати таксі? Оскільки не в усіх на це є кошти, дехто не думає про безпеку і «потроху рухається», коли повітряна тривога ще не закінчилася.

 

Дбаючи про безпеку всіх учасників освітнього процесу, школа має запропонувати чіткий алгоритм, як діяти батькам та старшокласникам. Рішення має бути індивідуальним для закладу освіти. Є варіант, за яким заняття в такий день автоматично переходять у дистанційний формат. Онлайни починаються не пізніше, ніж за годину після відбою тривоги. Зокрема, таке положення введено в закладах освіти Києва. У маленьких містах і селах, можливо, доцільніше проводити очне навчання. Класний керівник має обговорити з батьками через канал комунікації (наприклад, у батьківському чаті) час, за який усі школярі здатні дістатися до школи.

 

3. Як визначитися, чи йти до школи після ранкової повітряної тривоги?

Якщо вона розпочалася ще до занять і триває так довго, що учень встигає приїхати лише наприкінці навчального дня, звісно, сенсу в цьому немає. Але краще, аби кожному учню та його батькам не доводилося самотужки приймати такі рішення. Тож будьте на зв’язку в батьківському чаті та після відбою тривоги повідомляйте: чи мають діти прямувати до школи, чи дистанційно займатимуться, чи просто отримають матеріали для самопідготовки. Щоб інформація стосовно дій після повітряної тривоги своєчасно надходила до батьків, освітянам радять створювати єдині для всіх учасників освітнього процесу лінії комунікації стосовно повітряної тривоги.

 

4. Що робити, якщо тривога застала учня дорогою до школи?

Батьки з дітьми мають заздалегідь скласти безпечний маршрут руху та знайти укриття, до яких учень зможе на різних етапах шляху дістатися за 10 хвилин після оголошення повітряної тривоги. Вони мають домовитися, щоб син чи донька йшли до школи лише цією дорогою. А коли виникне потреба йти в укриття, щоб діти не чекали на вході, а розташовувалися всередині. Учень має попередити класного керівника, де він перебуває, або передати цю інформацію через батьків.

 

5. Як діяти, якщо школяр їхав громадським транспортом?

Батьки з дітьми мають заздалегідь визначити, яке укриття найближче до кожної зупинки на шляху. Громадський транспорт зупиняється під час повітряної тривоги, тож дитина має йти у сховище. Варто порадити швидко виходити з транспортного засобу, бо це небезпечний об’єкт, який легко вибухає.

 

6. А якщо діти прямують до закладу освіти на шкільному автобусі?

Водій шкільного автобуса не має права продовжувати рух або стояти з пасажирами всередині. Діти мають вийти, навіть якщо повітряна тривога застала в лісі чи на полі і поруч немає укриття. Дорослі допомагають їм сховатися в траншеї, під міст, естакаду, бетонні конструкції. Такі ситуації трапляються нерідко там, де учнів із сіл підвозять до опорних шкіл. Батьки часом нарікають, що, мовляв, замість теплого автобуса діти перебувають на відкритому повітрі. Але ж повітряні тривоги — це не умовність, а серйозна загроза. На жаль, дискомфорт під час повітряної тривоги може бути значним, але шкільні працівники мають максимально дбати про безпеку дітей. Якщо уламок снаряда потрапить в автобус, це призведе до вибуху та пожежі.

 

Якщо шлях до школи далекий та складний, батьки можуть перевести дитину на індивідуальну форму навчання або краще підготуватися до таких ситуацій (запасний теплий одяг, термос з теплим напоєм, сольові грілки для долонь).

 

7. Якщо учень запізнюється на урок, чи треба бігти до школи?

Якщо повітряну тривогу вже оголосили, краще шукати інше укриття. Адже доки дитина добіжить до школи, всі працівники закладу освіти вже перейдуть в укриття та будуть перебувати там разом з учнями. Під час повітряної тривоги учнів до школи не приймають.

 

8. Що робити батькам, якщо повітряна тривога розпочалася, коли вони привели дітей?

Батьки мають шукати інше укриття, якщо шкільне не має вільних місць, вміщує лише учнів та вчителів. До того ж у великих школах під виглядом членів родини учня до укриття з недобрими намірами можуть пройти незнайомці. Якщо школа невеличка, вчителі добре знають батьків дитини та є місця для них, можуть провести їх в укриття.

 

9. Якщо в укритті холодно, мало світла через блекаут, чи можуть батьки забрати дитину?

Ні, до кінця повітряної тривоги забирати дітей не дозволено. Здається, це просто. Але після того, як додалися блекаути, ставлення частини батьків до шкільних сховищ змінилося. Одна річ: діти співають та граються в теплому та світлому укритті. Інша: при світлі ліхтарів і в прохолоді, адже не всі сховища забезпечують достатню температуру повітря в приміщенні в разі вимкнення електрики.

 

Звісно, якщо укриття виявилося непридатним для перебування школярів та порушує санітарні норми, про це треба писати в органи управління освітою. Якщо визнають, що у школи немає належного укриття, навчання переведуть у дистанційний формат. Якщо ж ідеться не про порушення, а про незручності, доведеться до них звикати, адже безпека — понад усе. 

 

10. А якщо батьки письмово візьмуть відповідальність на себе?

Декого з тат і мам ввели в оману заяви, які їм пропонували підписати окремі школи: про те, що батьки несуть відповідальність за дітей під час перебування у школі. Мовляв, не заважайте робити вибір та забирати сина чи доньку з укриття. Або ж за власною ініціативою пишуть записки про те, що забирають дитину під свою відповідальність. Усі ці документи не мають законної сили. Вчителі повинні дотримуватися лише міркувань безпеки: під час повітряної тривоги учні залишаються в шкільному укритті.

 

Батьки, трапляється, посилаються на те, що школи утримують дитину проти волі її та батьків і це судова справа. Утім, за законом, бажання родини не може бути вищим за безпеку дитини. Так само, як в екстрених випадках роблять операції, не чекаючи дозволу представників дитини, якщо йдеться про життя і смерть. Дії під час повітряної тривоги — це теж питання захисту життя, тому це пріоритет для вчителів.

 

11. Чи мають право водити дітей у туалет до школи під час повітряної тривоги?

У соцмережах описують випадки, коли в укритті не працюють туалети, біотуалети вже вийшли з ладу або немає коштів на розщеплювач до них. Тому за потреби вчитель водить дітей з укриття до шкільного туалету. Це — порушення норм, адже педагог наражає і себе, і дитину на небезпеку, коли виходить зі сховища.

 

12. Чи можна забрати дітей, якщо тривога триває кілька годин після завершення уроків?

Скільки б повітряна тривога не тривала, діти виходять з укриття лише після її відбою. Незалежно від того, завершилися заняття чи ні. Кожна дитина має це знати. Навіть після кінця робочого часу вчитель залишається зі школярами в укритті. Якщо педагог посилається на те, що його робочий день закінчився і телефонує батькам, щоб ті забрали дітей, це протизаконно.

 

Якщо відбій тривоги оголосили вже затемна, класні керівники обов’язково мають поцікавитися, як дитина дісталася додому, чи все добре.

 

13. Як бути, якщо повітряна тривога перервала контрольну роботу чи диктант?

Після повітряної тривоги уроки не зсуваються, а йдуть далі за розкладом. Тому завершення контрольної чи диктанту має бути не одразу, а на наступному уроці з цього предмета. Тоді, коли він має бути за розкладом.

 

14. А якщо через вимкнення світла не відбулися уроки в дистанційному форматі?

Часом учителі ставлять додаткові уроки, щоб наздогнати втрачені заняття. Проте час, який школярі мають проводити біля екранів, обмежений санітарними вимогами. Освітяни з інших країн у таких випадках стисло опрацьовують теми, а також дають завдання на самостійне опрацювання. Окрім синхронного формату, існує асинхронний, який дає змогу учню розподілити навантаження. Учитель надає презентації, відеоматеріали, які допоможуть учням і батькам.

 

15. Якщо за гібридного навчання урок відбувся в класі, але через вимкнення світла частина учнів не змогла приєднатися онлайн, що тоді?

Звісно, вчитель не може ігнорувати те, що в «дистантників» не відбулися уроки. Досвідчені освітяни радять окремо провести онлайн-заняття або вчинити так, як у відповіді на запитання № 14.

 

16. Чи має відбутися урок, якщо в дистанційному класі навчаються діти з різних регіонів, і в частини з них — повітряна тривога чи блекаут?

Лише вчитель може це вирішувати, залежно від кількості відсутніх. Найімовірніше заняття відбудеться. Проте педагог має подбати про те, як дати цю тему решті учнів (відповіді № 14 та № 15). Якщо вчитель ігнорує цю проблему або натякає на те, що діти самі мають наздоганяти, є ризик, що вони не підуть в укриття наступного разу, тобто ризикуватимуть власною безпекою.

 

17. Чи повинен учитель враховувати, що під час блекаута учень не може надіслати виконану роботу?

Під час дистанційного навчання поширеною є вимога виконати завдання до певної години на онлайн-платформі або сфотографувати роботу в зошиті та надіслати у Viber. Звісно, блекаути роблять це складним, подекуди неможливим. Учитель має дати запас часу. Наприклад, перевіряти наявність робіт наприкінці тижня, а не щодня.

 

Джерело: https://osvitoria.media/


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень